Wrzesień to dla wielu dzieci i rodziców czas intensywnych zmian. Niektóre dzieci dopiero zaczynają swoją przygodę ze żłobkiem, przedszkolem czy szkołą. W tym okresie kluczowym będzie zrozumienie zjawiska adaptacji.
Adaptacja dotyczy nie tylko dzieci, ale całych rodzin, które muszą sprostać nowym wyzwaniom i nierzadko trudnym sytuacjom. Jest procesem oswajania i przyzwyczajania się, który NIE przebiega jednakowo u wszystkich. Każda rodzina inaczej adaptuje się do zmian.
Dziecko, które nagle znalazło się w zupełnie innych okolicznościach życiowych musi podjąć wysiłek, by się w nich odnaleźć. To, w jaki sposób dziecko będzie się adaptowało zależy od wielu czynników, takich jak np:
- sposób, w jaki dziecko znosi/znosiło separację od rodziców
- wychowanie i wsparcie ze strony rodziców
- przebieg dotychczasowego kontaktu z innymi dziećmi
- cechy indywidualne
- rozumienie emocji, sytuacji społecznych i radzenie sobie
- dotychczasowe reagowanie na zmiany
- odporność psychiczna
Rodzice powinni zadbać o to, by odpowiednio wcześniej przygotować dziecko do nowej sytuacji, uświadamiając mu, czym charakteryzuje się dane miejsce i udzielając istotnych informacji.
W czasie adaptacji zadaniem rodziców jest również wspieranie i dbanie o potrzeby dziecka, danie sobie oraz dziecku czasu na przyzwyczajenie się do nowego miejsca i okoliczności, unikanie porównań z innymi dziećmi.
Jeśli zaobserwują Państwo, że adaptacja dziecka przebiega w utrudniony i nieadekwatny sposób, a nowe okoliczności wywołują u niego skrajne emocje i zachowania – warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym.
Autor: Katarzyna Malaca, psycholożka dziecięca